Pressemeddelelse: Siri-6 efterforskningsboring i Nordsøen afsluttet

27. januar 2009

DONG E&P A/S har som operatør for tilladelse 6/95 boret efterforskningsboringen Siri-6 (5604/20-10) ca. 4 kilometer vest for Siri feltet i den danske del af Nordsøen

Pressemeddelelse:
DONG E&P A/S har som operatør for tilladelse 6/95 boret efterforskningsboringen Siri-6 (/20-10) ca. 4 kilometer vest for Siri feltet i den danske del af Nordsøen.

Siri-6 blev boret som en lodret boring og sluttede i kalklag af Danien alder i meters dybde målt under havets overflade. Boringen fandt lag med sandstensreservoir i Paleocæn, men der blev ikke gjort fund af kulbrinter. Der blev udtaget kerneprøver i boringen og foretaget målinger til brug for en nærmere vurdering af boringens resultat.

Borearbejdet blev påbegyndt den 21. december med boreplatformen Mærsk Resolute på positionen 56°28'51,82" N; 4°50'51,82" Ø (UTM zone 31; 6.261.282,14 N; 613.444,98 Ø), hvor vanddybden er 61 meter. Boringen bliver nu lukket permanent.

Da ikke alle selskaberne i tilladelse 6/95 ønskede at deltage i boringen, blev den udført som en såkaldt ”sole risk” boring. Nedenstående tabel viser selskabernes andele i Siri-6 boringen og i tilladelsen.

Selskab Andel i boring (%) Andel i tilladelse (%)
  DONG E&P A/S

71,

50,

Altinex Oil Denmark A/S (Noreco)

28,

20,

Siri (UK) Limited

30,

Boreplatformen Mærsk Resolute vil efterfølgende blive flyttet til Nini feltet.

Se også kortbilag.

Steffen Bjørn Olsen